Fra overforbruger til livsnyder

af Karitte Lind Bejer, illustration Kirsten Gjerding – bragt i Magasinet Søndag 2008

Hanne Bovbjerg fortæller:

De fleste kender til det. I den lette ende kan det være lidt for store mængder chokolade eller kaffe, i den tungere ende kan det være overdrevne mængder af motion, arbejde, alkohol eller sex. Fælles for alle typer overforbrug er, at nydelsen siver ud af sidedøren i takt med at forbruget stiger. Heldigvis kan et overforbrug stoppes, hvis man tager sig selv alvorligt.

Overforbruger

Uhmm. Et rigtig lækkert stykke chokolade eller et delikat glas rødvin eller to. Det kan give stor nydelse og har intet med overforbrug at gøre. Og der skal være plads i livet til nydelsen. Men nydelsen ryger sig en tur, hvis forbruget udvikler sig til overforbrug. Så efterlades man i stedet med et indre tomrum, der om og om igen skal fyldes op. Det gør overforbrugeren ved for eksempel at arbejde, spise eller drikke endnu mere. Og stille og roligt accelererer processen. Er man nået dertil, er det en rigtigt god idé at gribe til handling for at bryde tvangsmønsteret. For et overforbrug KAN brydes.

Men det kræver, at man vender blikket mod sig selv og ikke hopper over, hvor gærdet er lavest, påpeger psykoterapeuterne Matthias Axelsen og Hanne Bovbjerg. De underviser til daglig i, hvordan man får stoppet op, når alkoholindtaget vokser, eller arbejdet er ved at få karakter af en besættelse, og parforholdet betaler prisen. – Der er en fin, men klar, grænse mellem at være meget glad for noget og at have et overforbrug. Det er et overforbrug, når du spiser eller drikker, selv om du ikke ønsker det. Dine tanker siger nej, men dine følelser siger ja. Der er uoverensstemmelse mellem hovede og krop. Er man ude i et overforbrug, vil man føle sig dårligt tilpas eller føle lede ved sig selv, efter at man har spist eller drukket langt mere, end man egentlig havde lyst til. Hvis man er der, handler det ikke længere bare om, at man nyder livet i fulde drag, forklarer Matthias Axelsen.

Test dig selv

Har du et overforbrug?

Bestemmer du over dit forbrug, eller bestemmer det over dig?
Indretter du din dagligdag efter forbruget?
Er dine omgivelser generet af dit forbrug?
Er din livskvalitet forringet af dit forbrug?
Har du fysiske gener så som overvægt, åndenød, forhøjet blodtryk eller stress?
Tænker du ét om dit forbrug – men gør noget andet?
Fortryder du hver gang, du har haft et forbrug?
Får du dårlig samvittighed eller kvalme?
Har du en tendens til at isolere dig eller gemme dig lidt for andre?
Er dit forbrug en hemmelighed? Længes du efter at være den, du i virkeligheden er?

Sådan kommer du ud af det

• Når du spiser, drikker eller arbejder, så gør det med nydelse i stedet for dårlig samvittighed.
• Hav en nysgerrig indstilling til, hvad dit overforbrug vil vise dig: Hvad vil frem i lyset? Hvad er budskabet?
• Mærk alle dine følelser og accepter dem i stedet for at skubbe dem til side.
• Få rørt dig: Dyrk motion, dans, gå ud i naturen – sørg for at mærke din krop og dermed nu’et.
• Meditér, dyrk yoga, Tai Chi eller Qigong.
• Arbejd med dit åndedræt; det gør dig bevidst om at være til stede i nuet og gør det nemmere at mærke dine følelser.
• Vær glad for at være lige netop dig: Elsk dig selv og vær tro mod det, du føler.
• Vær bevidst om eventuelle problemer i forhold til din partner eller andre mennesker i dit liv og arbejd med problemerne. Lad være med at isolere dig med dem.
• Vær bevidst om dine livsværdier, din tro eller din egen filosofi: Kom hjem til dig selv.
• Supplér eventuelt ovenstående råd med terapi eller anden form for selvudvikling.

Læs mere på livetsfodspor.dk eller hannebovbjerg.dk


17. december 2012 by Threin Ottossen
Categories: Blog | Leave a comment

Leave a Reply